İSTANBUL (İGFA) – Seçimlerde 81 vilayet, 973 ilçe ve 390 beldede binlerce adayın yarıştığı 31 Mart 2024 Yerel Seçimlerinde yaşanan rekabet, dijital pazarlama dalına de etkiledi. Siyasi partiler, siyasi başkanlar ve siyasi içerikli toplumsal medya sayfaları ortasında yaşanan yoğunluk, Meta tarafından rakamsal datalarla açıklandı.
Açıklanan bilgilere nazaran CHP’nin neredeyse 5 buçuk kat daha fazla harcama yaptığını görüldüğüne dikkat çeken Dijital Pazarlama Okulu Kurucusu Yasin Kaplan, “Ak Parti 6.8 milyon TL, Deva Partisi 4.7 milyon TL, Saadet Partisi 2 milyon TL ve Milliyetçi Hareket Partisi 1.4 milyon TL civarında dijital reklam harcaması gerçekleştirmiş. Partilerin yanı sıra siyasi önderler de şahsî hesaplarından reklam çalışmalarına katıldı ve Ekrem İmamoğlu 5.3 milyon TL, Murat Kurum 5.1 milyon TL, Mehmet Altınöz 2.5 milyon TL ve Hamza Dağ ise 2.4 milyon TL civarında reklam harcaması gerçekleştirdi. Tıpkı vakitte siyasi partilerin ve önderlerin dışında reklamlara takviye olmak emeliyle haber içerik ve blog sayfaları da 150 milyon TL’nin üzerinde harcama yaparak bu rekabete dâhil oldu” dedi.
Seçimin yazgısını belirleyen kıymetli bir kitlenin emekliler olduğunu düşünerek reklam harcamalarının bilhassa Facebook’a aktarıldığının altını çizen Kaplan, “Diğer kısım ise çoklukla Instagram, Youtube ve TikTok üzere platformlarda ağırlaşmış durumdadır. Bu süreçte görüntü reklamlarının daha çok tercih edildiğini görüyoruz. Bu süreçte Youtube, Türkiye’de en çok kullanılan görüntü platformlarından biri olarak siyasi parti ve önderlerin değerli bir mecrası haline geldi. Genç kitleyi etkilemek maksadıyla TikTok da tercih edilen platformlardan biri oldu. Lakin, TikTok’un reklam siyasetleri biraz daha katı olduğu için partiler çoklukla burada influencerları kullanarak içeriklerini yaymaya çalıştı. Birebir vakitte arama motorlarında ve manzaralı reklam alanlarında da reklam harcamaları yapıldığı görülüyor. Google’ın display alanlarında yapılan harcamalarının 150 Milyon TL olduğunu söyleyebiliriz” açıklamasında bulundu.
Kaplan, seçim sürecinde bazı siyasi parti ve başkanların yaptığı kusurlara da değinerek bilhassa geç saatlerde gelen reklam iletileriyle KVKK kurallarının ihlal edildiğini belirtti. Kaplan, “Gece saatlerinde gelen reklam iletilerinin, KVKK’nın ferdî bilgilerin korunması ve kapalılığı konusundaki prensiplerine muhalif bir harekettir. Siyasi başkanların bu tıp yanılgıları, kamuoyunda itimat kaybına neden olabilir ve seçmenlerde olumsuz bir izlenim bırakabilir. Bu nedenle, siyasi partilerin ve başkanların seçim kampanyaları sırasında KVKK kurallarına tam olarak uymaları ve etik sonları gözetmeleri son derece önemlidir” diyerek kelamlarını tamamladı.