Haydarpaşa Dayanışması: Haydarpaşa ve Sirkeci ‘kültür vadisi’ değil ‘gar’ olacak

Haydarpaşa ve Sirkeci Gar binaları ve gar alanları Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile imzalanan protokolle 29 yıllığına Kültür ve Turizm Bakanlığı’na devredildi.

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, dün üçüncü çeyrek turizm bilgilerini açıkladığı toplantıda Haydarpaşa ve Sirkeci Gar’ına dair projelerini de açıkladı. Haydarpaşa ve Sirkeci gar ve alanlarında “Boğazın Birleştirici Gücü Gar-Kültür Sanat Projesi” yürüteceklerini duyuran Ersoy, bu alanların ranta açılacağı istikametindeki kaygılara cevap verdi. Ersoy, “Hem Haydarpaşa’da hem Sirkeci’de tren olacak, kültür ve sanat olacak, millet bahçesi olacak. Ancak burada asla AVM ve otel olmayacak” dedi.

2005 yılından beri Haydarpaşa Garı’nın gar olarak kalması için uğraş eden Haydarpaşa Dayanışması’ndan Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın açıkladığı “Boğazın Birleştirici Gücü Gar-Kültür Sanat Projesi”ne cevap geldi.

‘AĞAÇ KESENLERİN MİLLET BAHÇESİ PROJESİ DÜŞÜNDÜRÜCÜ’

Dayanışmanın açıklamasında, “2005’ten beri ‘Haydarpaşa Manhattan Olacak’, ‘Haydarpaşa Venedik Olacak’, ‘Haydarpaşa Otel Olacak’, ‘Haydarpaşa Ticaret Merkezi Olacak’, ‘Haydarpaşa Kültür Merkezi Olacak’
ve ‘Haydarpaşa Müze Olacak’ üzere telaffuzlar ve kentsel dönüşüm projeleriyle gayret ettik” denilerek şunlar tabir edildi: Bakan Ersoy şimdi de Haydarpaşa ve Sirkeci Garlarının ‘Anadolu Yakasının birinci kültür ve sanat adası’ olacağını, Haydarpaşa ve Sirkeci’nin ‘kültür vadisi’ olacağını açıklamış durumda. Bu minvalde Haydarpaşa ve Sirkeci bölgelerinin -tıpkı Haliç’te ve Galataport’ta olduğu gibi- özel sermayeye ilişkin kaynaklarla müzeleştirilmesi, bienal alanına dönüştürülmesi ve Beyoğlu’ndaki kültür yolu şenliğiyle ilişkilendirilmesinin arzulandığı anlaşılıyor. Yapılan açıklamaya nazaran; Haydarpaşa ve Sirkeci’de müze, arkeopark, kütüphane, millet bahçesi üzere birbiriyle alakasız pek çok fonksiyon var lakin gar fonksiyonu yok Söğütlüçeşme’de yapılan viyadük ve AVM projesi nedeniyle çok sayıda ağacı kesen, yeşil alanı yok eden ve kentsel hayatı kaosa çevirenlerin Haydarpaşa’da millet bahçesi yapmak istemesi düşündürücü ve bizlerin nezdinde yok kararındadır.”

Açıklamanın devamında şunlar dendi:

‘TAM KAPASİTEYLE MERKEZİ GARLAR OLARAK TEKRAR AÇILMALI’

“Bakan Ersoy açıklamasında itibarlı danışma kurulu üyelerinin ismini anarak ve Haydarpaşa ve
Sirkeci’ye tren gelecek telaffuzunu kullanarak yapılmak istenen soylulaştırma teşebbüsünü yasallaştırmaya çalışmaktadır. Bizler Haydarpaşa ve Sirkeci’ye yalnızca tren gelmesini değil Haydarpaşa ve Sirkeci Garlarının tam kapasiteyle merkezi garlar olarak tekrar açılmasını savunuyoruz. Bakar Ersoy’ın söylediğine nazaran evet Haydarpaşa’ya tren gelecek ancak tren sayıları eskisine nazaran birebir olacak mı? Tren bakım, park alanları ve hareket alanları yer alacak mı? Süratli tren sayıları arttırılacak mı? Haydarpaşa ve Sirkeci Garları İstanbul’un merkezi tren garı olarak esas ulaşım stratejisine yerleştirilecek mi? Haydarpaşa ve Sirkeci’de çalışan, buradaki lojmanlarda çalışan demiryolculara neler olacak?

‘SERMAYEYE YENİ ALANLAR AÇMAYA ÇALIŞAN BİR DÖNÜŞÜM GİRİŞİMİ’

Biz buna Bakan Ersoy’un açıklamalarına göre karşılık verelim: Demiryolları yalnızca raylardan ibaret bir formda tasarlanacak, Haydarpaşa’ya tren gelecek lakin sembolik seviyede çok az sayıda tutulacak, demiryolcular Haydarpaşa ve Sirkeci gar binalarında artık çalışamayacak, demiryolcular temel barınma hakları olan lojmanlardan zorla çıkartılacaktır. Burada kelam konusu olan kamu faydası değil kültür ve sanatı alet ederek işçileri yerinden etmeye, mülksüzleştirmeye yarayan ve sermayeye yeni alanlar açmaya çalışan bir dönüşüm teşebbüsüdür. Bizler Haydarpaşa ve Sirkeci’nin kültür vadisi, kültür adası, millet bahçesi, özel müze, bienal alanı vb. biçimlerde sermayeye, turizme alan açan, bölgeyi kökünden dönüştürmeyi hedefleyen ve daha da berbatı işçileri, demiryolcuları, kent hakkını, kamusal yeri muhafaza gereksinimini gözetmeyen tüm bu soylulaştırma, mülksüzleştirme ve yerinden etme teşebbüslerini kabul etmiyoruz.

Haydarpaşa ve Sirkeci’nin tüm ulaşım fonksiyonlarıyla merkezi tren garları olarak, ulaşım hakkı,
kent hakkı ve kamu faydası temelinde korunmasını talep etmeye devam edeceğiz. Haydarpaşa
ve Sirkeci Garlarını hiçbir özel sermayeye, müzeleştirme, bienalleştirme üzere kentsel dönüşüm
süreçlerine bırakma niyetimiz bulunmuyor.”

(HABER MERKEZİ)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir